Partnerstwo
Współdziałanie utożsamiane jest ze współpracą i kooperacją. W ujęciu organizacyjno-ekonomicznym to różnego rodzaju związki zachodzące między jednostkami lub grupami społecznymi dążącymi w tym samym czasie do realizacji wspólnego celu.
Cele współdziałania:
- rozwój przedsiębiorstwa i umocnienie jego pozycji na rynku,
- utrzymanie określonej pozycji przedsiębiorstwa na rynku,
- lepsze wykorzystanie zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa,
- dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.
Paradygmat KKK
Relacje dostawca-odbiorca zachodzące pomiędzy przedsiębiorstwami, w tym również współdziałającymi w łańcuchu dostaw mogą przyjmować różne charakter.
Konkurencja, kooperacja, kontrola - mechanizm koordynacji związków międzyorganizacyjnych.
Konkurencja - rywalizacja pomiędzy niezależnymi podmiotami działającymi
na tym samym poziomie branży. Ma charakter relacji poziomej dwukierunkowej.
Kooperacja - porozumienie explicite lub implicite pomiędzy niezależnymi
podmiotami. Ma charakter relacji pionowej dwukierunkowej, z której
podmioty osiągają wzajemne korzyści na określonych wcześniej płaszczyznach.
Kontrola - formalna lub nieformalna więź pomiędzy podmiotami, w której
jedna strona układu ma silniejszą pozycję w stosunku do drugiej.
Ma ona charakter relacji pionowej jednokierunkowej.
Różnice między podejściem tradycyjnym (konfrontacją) a partnerstwem
cecha | konfrontacja | partnerstwo |
podstawa składania zamówień | cena | doświadczenie, zdolności, umiejętności rozwiązywania problemów |
wkład dostawcy w projekt | brak zaangażowania | aktywny uczestnik projektowania |
postrzeganie dostawcy | outsourcing zastępowanie wewnętrznych umiejętności | komplementarność dla wewnętrznych umiejętności i zdolności |
liczba dostawców | duża dla bezpieczeństwa | bardzo ograniczona |
tworzenie związków | krótkie | długookresowe |
rotacja dostawcy | wysoka | niska |
rutynowe wzajemne oddziaływania | "na wyciągnięcie ręki", formalne oparte na umowach prawnych | bliskie, nieformalne, oparte na zaufaniu |
wzajemne widzenie związku | walka w związku - związek typu wygrany-przegrany | związek typu wygrany-wygrany |
częstotliwość kontaktów | ograniczona do wymiany zamówień | stała |
pogląd na dzielenie się informacją | ścisła kontrola informacji służąca obronie przewagi w negocjacjach | otwarte dzielenie się krytycznymi informacjami |
stopień zaufania i szacunek | niski lub żaden | bardzo wysoki |
Definicja partnerstwa logistycznego:
- ukształtowane na podstawie współpracy między uczestnikami łańcucha dostaw
(sieci dostaw), dobrowolne, trwałe związki bazujące na zaufaniu, podziale ryzyka
i korzyści, przejawiające się w powiązaniach technologicznych, informacyjnych
i osobistych, które prowadzą do osiągnięcia efektu organizacyjnego i uzyskania
trwałej przewagi konkurencyjnej.
W warunkach gospodarki rynkowej partnerski układ między uczestnikami łańcucha
dostaw powinien wynikać z:
- wspólnego interesu w ramach funkcji celu procesu logistycznego
- wiedzy o działalności partnerów w tym o specjalizacji, kompetencjach i odpowiedzialności
- stylu działania umożliwiającego uczestnikom bezkonfliktową kooperację zwłaszcza elastyczność
- możliwości tworzenia miechanizmów stymulacyjnych do poprawy jakości działania (unowocześnienie produkcji itd)
- wspólnego udziału w działaniach na rzecz zwiększenia rynku zbytu i uzyskania rozsądnych zysków.
Cechy partnerstwa:
- selektywne dopasowanie (partnerzy posiadają kompatybilne, korporacyjne kultury i wartości),
- dzielenie się informacjami (strategicznymi/operacyjnymi),
- specyfika działań (podział ról),
- podstawowe zasady (procedury i polityki są wyraźnie nakreślone),
- zasady wyjścia (sposób zerwania współpracy jest ściśle określony).
Typy partnerstwa
typ | czas trwania | intensywność współpracy |
typ I | krótkotrwały okres | ograniczona współpraca w zakresie koordynacji działań - tylko w obrębie jednego zakładu lub obszaru funkcjonalnego partnerów |
typ II | długi, ale ściśle wyznaczony okres | przejście od koordynacji działań do ich integracji między wieloma zakładami lub obszarami funkcjonalnymi partnerów |
typ III | brak określonych terminów zakończenia współdziałania | znaczący poziom integracji operacyjnej, prowadzący do postrzegania partnera jako przedłużenia własnej organizacji |
Zmiany prowadzące do poszukiwania nowych form współdziałania: