Łańcuch dostaw - podstawowe pojęcia
Łańcuch dostaw to grupa przedsiębiorstw współpracujących i występujące pomiędzy nimi przepływy strumieni produktów, informacji i środków finansowych. Celem jest dostarczenie ostatecznemu klientowi produktów i usług o jak najwyższej jakości.
Ogniwo łańcucha dostaw - organizacja, która uczestniczy w przepływach strumieni materiałowych, informacyjnych i finansowych łańcucha dostaw.
Łańcuch dostaw można rozpatrywać w dwóch ujęciach:
1) przepływowym - skupia się ono na przepływie strumieni fizycznego,
informacyjnego i finansowego. Przepływ ten obejmuje obszar logistyki
zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji (od pierwszego dostawcy do ostatecznego klienta).
2) podmiotowym - kładzie ono nacisk na współpracujące w łańcuchu przedsiębiorstwa.
Postrzegać łańcuch dostaw można przez pryzmat:
- lokalizacji zakładów produkcyjnych,
- produkcję,
- zapasy (które mają przeciwdziałać zjawisku niepewności i nieprzewidzianego wzrostu popytu),
- transport (fizyczna obsługa ł.d. - gwarancja, że każde ogniwo łańcucha otrzyma pożądane produkty
zgodnie z zasadą 7W).
Łańcuch dostaw możemy podzielić na:
- zewnętrzny (charakterystyczne jest występowanie lidera ł.d.
- nie musi to być przedsiębiorstwo produkcyjne),
- wewnętrzny (w obrębie przedsiębiorstwa).
Definicje zarządzania łańcuchem dostaw:
- Filozofia integracji zarządzania całym przepływem w kanale dystrybucyjnym
od początkowego dostawcy do ostatecznego klienta.
- Strategiczna koncepcja polegająca na rozpoznaniu i zarządzaniu sekwencją działań dodających
wartość do produktów przepływających przez ciąg dostawczy od dostawcy do klienta.
- Zintegrowane zarządzanie sekwencjami przepływu logistycznego, przetwarzaniem i czynnościami
związanymi z obsługą od dostawcy do klienta niezbędnymi do wytworzenia produktu w sposób sprawny i efektywny.
Różnice pomiędzy zarządzaniem logistycznym a zarządzaniem łańcuchem dostaw.
cecha | zarządzanie logistyczne | zarządzanie łańcuchem dostaw |
zarządzanie zapasami | niezależne od pozostałych ogniw | wspólna polityka zapasów |
koszt całkowity | minimalizacja kosztu logistycznego przedsiębiorstwa | korzyści kosztowe dla całego łańcucha dostaw |
horyzont czasowy | krótki | długi |
wymiana informacji | ograniczona do potrzeb bieżących transakcji | w zależności od wymogów planowania i kontroli |
zakres planowania | tylko dla poszczególnych transakcji | stałe |
wspólne strategia działania | nie ma znaczenia | zgodnie z zakresem kluczowych relacji |
liczba dostawców | duża w celu zwiększenia konkurencji | mała w celu polepszenia koordynacji |
przywództwo | niepotrzebne | potrzebne dla skoncentrowania procesu koordynacji |
podział ryzyka i korzyści | ryzyko i korzyści we własnym zakresie | ryzyko i korzyści wspólnie dzielone w dłuższym okresie czasu |
szybkość realizacji operacji i przepływów informacyjnych i rzeczowych | bariery w przepływie, produkcja na magazyn | orientacja na klienta, połączenie przepływów, JiT, QR |
systemy informacyjne | niezależne | kompatybilne o kluczowym znaczeniu dla komunikacji |
Zarządzanie łańcuchem dostaw - zarządzanie stosunkami z dostawcami
odbiorcami i klientami w celu dostarczenia najwyższej wartości dla klienta po
niższych kosztach dla całego łańcucha.
Wśród kluczowych elementów mających wpływ na z.ł.d. można wymienić:
- szybkie reagowanie na potrzeby klienta,
- niezawodność i efektywność działania,
- partnerskie relacje z uczestnikami ł.d.